Als het licht doorheen schijnt
Over het schetsontwerp
Ik maak een groots monument, een kunstwerk dat de toeschouwer direct raakt. Het werk verschaft een spirituele ervaring die zich openbaart als een versmelting van tijd, ruimte en licht. We zien een gemeenschap, als dragers van verleden en toekomst, teruggebracht naar zijn kleinste en puurste vorm: vrouw-man-kind.
Deze archetypische gemeenschap staat voor meer dan het kerngezin. Het staat voor de voorouders, de stam, de natie, de diaspora en tot slot de wereldgemeenschap. Ik zie de mens als één solidaire soort met dezelfde diepe krachten en emoties. Als we samen staan, kan geen enkele aardse kracht ons tegenhouden. Het monument is door de zelfbewuste houding van de mensfiguren en de hoogte imposant, waardoor een natuurlijk gezag en waardigheid uitgestraald wordt. Het monument toont en erkent de culturele, intellectuele en historische bijdrage van de zwarte mens aan de wereld. De Moeder draagt en toont in haar rechterhand de navelstreng van de wereld en benadrukt hiermee de rol die Afrika inneemt in de wereldhistorie als bakermat van de beschaving. Met haar linkerhand wijst de Moeder naar het hart, de innerlijke weg, de weg van kennis en wijsheid. Die kennis over de zwarte mens werd van generatie op generatie 400 jaar met uitzonderlijk geweld tegengehouden maar is nu klaar om ontsloten te worden, ontdaan van koloniale frames. Nu is het tijd om de gelaagdheid bloot te leggen van de leugens, het stigma van slachtofferschap en de trauma's die vele generaties gevangen hebben gehouden.
Het monument is een oproep om het heden en het verleden vanuit een nieuw perspectief zichtbaar te maken, om nieuwe bakens uit te zetten in de tijd. Kinderen worden nooit als slaaf geboren. Dat perspectief is ons opgedrongen. Bij de geboorte wordt juist de menselijkheid geboren. In die menselijkheid zijn wij allen met elkaar verbonden. It’s your light that lights the world…
Over de kunstenaar
Nelson Carrilho (Willemstad, Curaçao 1953) heeft een indrukwekkende carrière als beeldend kunstenaar en heeft zijn werken wereldwijd tentoongesteld. Bekend is bijvoorbeeld Mama Baranka in het Vondelpark, dat hij in 1984 maakte ter nagedachtenis aan Kerwin Duinmeijer, slachtoffer van een racistische moord. Zijn sculpturen hebben vaak een expressieve en dynamische stijl, en Carrilho staat bekend om zijn vermogen om emotie en menselijke vormen in zijn kunstwerken vast te leggen. Zijn beeldhouwwerken variëren in grootte en zijn gemaakt van verschillende materialen, waaronder brons en steen.
Carrilho heeft ook bijgedragen aan de artistieke gemeenschap door les te geven en zijn kennis te delen. Zijn werk heeft erkenning gekregen, en hij heeft verschillende prijzen ontvangen voor zijn bijdragen aan de beeldhouwkunst. Hij omschrijft zijn stijl als een combinatie van Antilliaanse komaf en Nederlandse opleiding. Voor meer informatie over het werk van Nelson zie zijn website: https://nelsoncarrilho.nl/ van of de documentaire: ik ben een zwarte beeldhouwer.